Tijdens de TOPX Summit in Utrecht in januari, gericht naar vrouwelijk (ondernemers)talent in life sciences & health, had ik het met een van de sprekers die een sessie gaf over neen zeggen (een onderwerp dat je niet op de agenda ziet staan tijdens conferenties met een niet-exclusief vrouwelijk publiek š¤), over Jim Rohn's uitspraak: 'You're the average of the 5 people you spend the most time with.'
Over het aantal kan je discussiƫren, maar aangezien tijd je meest kostbare goed is als ondernemer (en als mens), en bovendien uniek is in die zin dat bestede tijd voorgoed weg is, zijn diegenen met wie je een deel van die tijd deelt wat denk- en planwerk waard.
Het getal 5 deed me denken aan een jeugdserie waar mijn dochter een tijd lang verknocht aan was ... D5R.
In mijn boek, De vrouw van 1 miljoen,Ā heb ik het over het belang van jezelf goed te omringen. AlsĀ ondernemer is de wet van de minste inspanning, of anders gezegd, deĀ snelst mogelijke weg naar het best mogelijke resultaat je leidraad. Die weg wordt een pak korter als je voorgangers vindt. Ondernemers die wat jij wilt doen al achter de rug hebben en bereid zijn hun magic sauce te delen.Ā Copy, steal & borrow vind ik het mantra van elke ondernemer. Het water of het wiel niet heruitvinden bespaart cruciaal leergeld en een pak leertijd.
Ik deel graag hoe ikĀ mijn D5R selecteer:
Om terug te grijpen naar de TOPX Summit ... 'Weet je,' zei mijnĀ gesprekspartner, 'wat je nodig hebt zijn amplifiers. Een pracht van een woord vond ik. Amplify impliceert dat je iets toevoegt aan iets goeds dat er al is. Dat je wat iemand heeft opgebouwd nog een stap verder trekt.
Onlangs las ik ook de volgende: 'Surround yourself with people who have the habits you want to have yourself.' Vertrekpunt is om vanuit de gewoontes die jij wilt hebben of beter, de gewoontes dieĀ jij wilt zijn,Ā het recurrent gezelschap op te zoeken van ondernemers of mensenĀ die jouwĀ streefgewoontes verpersoonlijken.Ā Stel dat je eenĀ productieve, impactvolle of seriĆ«le onderneemster wilt zijn, dan vertoef je best in de buurt van een of meerdere voorbeelden op dat vlak.
Ik dacht lang dat mijn D5RĀ mensen moesten zijn met wie je fysiek tijd doorbrengt, liefst in een real life setting. Alleen zijn fysiek en face-2-face al even van 'regel' naar pragmatische uitzonderingĀ gegaan. Als fan van diverse ondernemerspodcasts - ik beluister er minimum een, meestal tweeĀ per dag -Ā breng ik intussen tijd door met onderne(e)m(st)ers wierĀ bestaan mij lang vreemd was. Hun verhalen, boeken, bronnen van wijsheid, podcasts,Ā tips, lessons learned etc. biedenĀ een rijkdom aan ideeĆ«n, how to's en shortcuts. Dat ik de onderne(e)m(st)ers niet persoonlijk ken, ervaar ik als geen gemis.
In mijn D5R zitten ookĀ rolmodellen. Ik heb er intussen twee, opnieuw mensen waarmee ik geen persoonlijk contact heb, maar wierĀ business en pad een inspiratiebron vormen voor de content-based business die ik aan het uitbouwen ben. Via wat research naar wat ze over zichzelf publiceren of vertellen in interviews,Ā cherry pick ik watĀ me van pas komt.
Dat brengt me bij de vraag aan jou ... Hoe zit het met jouw amplifiers? Heb jij ze in kaart?Ā
Ī£ĻĻĪ»Ī¹Ī±