Een beklijvend founders/bedrijfsverhaal heeft niet meer dan vier componenten: wat doe je, voor wie, waarom doe je wat je doet en hoe ben je anders. Heel eenvoudig en heel moeilijk tegelijkertijd.
Vaak, als we ons verhaal vertellen verliezen we de lezer, luisteraar of kijker in teveel goedbedoelde informatie en teveel details. Een kortverhaal goed krijgen en brengen vraagt rijping en ... oefening.
In aanloop naar en na de opstart van mijn start-up, Wheatless & More, kneedde ik mijn verhaal door het overal waar ik kwam in het kort (en soms in het lang :-/) te vertellen. Tegen allerhande contacten in de privésfeer – familie, vrienden, ouders of familie van klasgenoten van mijn dochter, winkeliers waar ik mijn gebruikelijke boodschappen deed – tot professionele contacten op netwerkevents, mogelijke klanten, leveranciers enz. Iedereen moest eraan geloven. Ik had na een tijd denkbeeldige lades waarin ik de verschillende versies van dat verhaal, zowel qua lengte als qua insteek, klaar had zitten. Bij eenieder die ik tegenkwam was het even nadenken welke lade ik zou opentrekken. Door je verhaal bevattelijk te krijgen en het te vertellen tegen iedereen, maar dan ook iedereen die je tegen het lijf loopt, maak je van hen potentiële broadcasters. De persoon voor of na jou aan de kassa in de supermarkt, een ouder aan de schoolpoort, een groepje onbekenden op een netwerkevent, ... Je weet nooit wie je voor je hebt. Je weet nooit of je verhaal resoneert of niet, bij henzelf of bij anderen uit hun omgeving of netwerk, tenzij je het vertelt.
Pia Silva, auteur van Badass your brand, is zoals ik hevige fan van het overal rondbazuinen van je unique value, datgene wat je anders en uniek maakt in vergelijking met al de rest. ‘Be noticeable, memorable and shareable’ luidt haar devies. Of je nu iemand ontmoet voor een koffie, of je spreekt voor een publiek, de enige vraag die je je moet stellen is: ‘Wat wil je dat je contact of toehoorder meeneemt na je gezien of gesproken te hebben?’ Met andere woorden, wat is je one thing?
Meer over je verhaal goed krijgen en ruimer de 3M-roadmap naar €1 miljoen omzet en meer (3M staat voor Mindset, Mensen en Middelen), vind je in mijn boek, De vrouw van 1 miljoen. Het is verkrijgbaar via Lannoo Campus of de boekhandel.
Comentários