top of page

Over focus



Een van de grootste plagen waarmee onderneemsters kampen, is opportuniteiten zien. Als je met je bedrijf wil schalen naar €1 miljoen omzet ben ik echter fan van een single child. In de eerste fasen van je bedrijf waarin je nog alleen of met een beperkt team het hoofd boven water probeert te houden, kun je je geen verdeelde aandacht veroorloven. Bovendien stellen onderneemsters zich bij groei vaak een uitbreiding van hun aanbod en doelgroepen voor. Terwijl je best vertrekt van wat je makkelijk verkoopt aan wie en dat zoveel mogelijk herhaalt. Focus is de sleutel tot snellere groei. Jurgen Ingels zegt daarover in zijn boek 50 lessen voor ondernemers: ‘Onze tijd is beperkt, we kunnen die dus maar beter investeren in de verdere ontwikkeling van onze talenten. Om niet gewoon goed in iets te zijn, maar echt top te worden. Wereldtop als het even kan. Maar dan moet je keuzes maken en focussen.’ Wat kan helpen om focus te vinden en te houden?

  • Laat de appetijt en het ongeduld los om verschillende of te veel pistes te bewandelen in de hoop, maar vooral illusie, dat ze je sneller vooruit zullen helpen. Investeer je geld en tijd niet in side tracks omdat ze dringend, relevant, nuttig, niet te missen, egostrelend enz. lijken.

  • Hou je (omzet)doel voor ogen. Draagt wat je doet bij tot het verbeteren van je aanbod, je verkoop, je groei en je inkomsten. ‘Show me the money’ werd destijds mijn toetssteen nadat een van de leden van mijn Raad van Advies me op het matje had geroepen omdat ik een speaking opportunity in het VK aangeboden had gekregen en aanvaard … terwijl mijn doelgroep zich in België bevond.

  • ‘Neen’, ‘niet nu’ of ‘nog niet’ leren zeggen is voor veel onderneemsters een uitdaging. Wees streng voor jezelf. Ontmantel drogredenen waarmee je jezelf probeert te overtuigen van een ja die een neen hoort te zijn.

  • Als je geneigd bent om (te) snel ja te zeggen (zoals ik), geef dan niet onmiddellijk antwoord op een vraag, maar koop bedenktijd. Een paar uren of een paar dagen wachten doen wonderen om van een ondoordachte ja een overtuigde neen te maken.

Als je graag meer wil lezen over focus en ruimer de 3M-roadmap naar €1 miljoen omzet en meer, kan dat in mijn boek, De vrouw van 1 miljoen. Wil je graag een getekend exemplaar, stuur dan een mail naar veronique@outgrow.be.

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page