top of page

Over cijfers



Cijfers en onderneemsters gaan niet zo goed samen. Als ik in gesprekken pols naar hoeveel zicht onderneemsters op hun cijfers hebben, hoor ik vooral veel gezucht en een cry for help die klinkt als:

  • ‘ik draai teveel op buikgevoel’

  • ‘ik heb geen controle over mijn cijfers’

  • ‘ik heb onvoldoende zicht op mijn cijfers'

  • ‘ik ben er veel te weinig mee bezig’

  • ‘ik voel me onzeker met cijfers’

  • 'ik begrijp mijn boekhouder niet'

  • ‘ik heb geen financieel plan’

  • 'ik weet niet waar te beginnen'

  • ‘ik heb geen parameters’

  • ‘ik weet niet welke parameters ik moet bijhouden anders dan omzet’

  • ...

De Amerikaanse ondernemer Marcus Lemonis windt er geen doekjes om: If you don't know your numbers, you don't know your business. Zonder financieel plan vlieg je blind. Ik maak graag de vergelijking met een piloot. Die heeft een bestemming, een vliegroute en een ETA (expected time of arrival). De route en ETA zijn variabelen en wijken meestal af van het plan door zaken waarover de piloot geen volledige controle heeft, zoals het weer. Het doel van de vlucht blijft echter ongewijzigd: de bestemming. Vertrouwd raken met de eigen cijfers lijkt voor veel onderneemsters een tocht door de woestijn. verzengend, vermoeiend en verd.md lastig. Nochtans komt elke onderneemster die de moed vindt om in haar cijfers te duiken achteraf terug met de boodschap: waarop en waarom heb ik zo lang gewacht? Ik deel - uit ervaring - graag enkele tips om je aan de rekentafel te krijgen:

  • Start met consistent een half uur in te plannen per week, liefst op een vast tijdstip (voor mij is dat vrijdagnamiddag)

  • Schakel alle stoorzenders uit (telefoon, email, whatsapp, al je social media, alle open tabs op je pc, ...)

  • Eens je de halfuurgewoonte beet hebt, breid je de cijfertijd geleidelijk uit

  • Deel je tijd op in een slot om te leren en een slot om wat je las of hoorde toe te passen op je eigen cijfers

  • Zoek de leerstof in laagdrempelige en betaalbare content (zie hieronder voor een eerste tip). Naarmate de tijd vordert neemt het leren af en het toepassen toe

  • Neem je laatste gedetailleerde jaarrekening(en) bij de hand

  • Neem na de eerste paar lessen een eenvoudige template bij de hand om je financieel plan een onderdak te geven

  • Breng op basis van een gekozen voorbije periode (tot max. drie jaar terug) je inkomsten en kosten in kaart (per jaar)

  • Baseer je op die historiek om voor de komende twee jaar, per maand voor het eerste jaar en per kwartaal voor het tweede jaar, een schatting te maken van je inkomsten en kosten

  • Denk vooraf even na over de groei (in omzet, aantal klanten, omzet per klant, ...) die je wil realiseren (in %, € of aantallen)

  • Maak een analyse van je inkomsten. Deel ze op in de categorieën die je wil meten (productlijnen, producten naast diensten, marktsegmenten, verkoopkanalen, ...)

  • Deel je kosten op per kostensoort (aankopen grondstoffen, personeelskosten, huur- of leasingkosten, ...). Je voorgaande jaarrekeningen zijn je wegwijzer

  • Laat de kosten die samenhangen met de groei van je omzet mee stijgen (meer personeel, meer aankopen, meer ruimte, ...)

  • Bezorg je eenvoudig plan eenmalig aan een financiële excel-wizard die wat formules kan toevoegen om bepaalde berekeningen en afgeleiden (zoals kasplanning) te automatiseren. Een iets gesofisticeerdere excel maakt het nadien makkelijker om je plan bij te sturen of meerdere assumpties te maken

  • Zit samen met de wizard om de onderliggende formules te begrijpen zodanig dat je weet hoe bepaalde cellen en cijfers gelinkt zijn

  • Neem je boekhouder mee in bad. Bespreek je groeiplannen, vraag naar zijn of haar tips om je financieel plan op te maken of bij te stellen, vraag om uitleg in lekentaal als je zaken niet begrijpt, ...

  • Zoek een buddy-onderneemster die zoals jij de cijferchallenge wil aangaan. Deel bronnen van informatie die je vooruit hebben geholpen, studeer samen of op hetzelfde moment, bevraag elkaar, vier aha-momenten, ...

  • Laat je begeleiden door een financial coach om je op gang te trekken als je jezelf echt niet aan de rekentafel krijgt.

Als je graag meer wil lezen over inzicht krijgen in je cijfers, je groei financieel plannen en ruimer de 3M-roadmap naar €1 miljoen omzet en meer, kan dat in mijn boek, De vrouw van 1 miljoen. Wil je graag een getekend exemplaar, stuur dan een mail naar veronique@outgrow.be.

9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Комментарии


bottom of page