
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards
SØren Kierkegaard
Ik hecht belang aan terugblikken vooraleer je vooruitkijkt. In mijn boek De vrouw van 1 miljoen pas ik dat bijvoorbeeld toe op het plannen van je verkoop. Eerst kijken naar wat je in het verleden makkelijk hebt verkocht aan wie om op basis daarvan je lead & deal generation voor de komende periode vorm te geven. Dat achterom kijken kan je doen vertrekkende vanuit het nu maar ook vanuit ergens in de toekomst. Dan Sullivan, een Amerikaanse strategic coach, stelt ondernemers voor de vraag die intussen zijn naam draagt, de Dan Sullivan Question: stel dat je binnen 3 jaar terugkijkt op wat in je in die periode hebt gerealiseerd ... what has to happen in your life for you to be happy with your progress? Ik zie vier verschillende periodes om aan reverse planning te doen: 7 jaar, 3 jaar, 1 jaar en 90 dagen. 7 Uit The Long game van Dorie Clark haalde ik de periode van 7 jaar. Het is lang genoeg als je van koers wil veranderen in de aanpak en uitbouw van je bedrijf of een ingeslagen pad verder wil uitdiepen. Het laat toe om over de verandering of verdieping strategisch uit te werken, ze te initiëren, jezelf te upskillen en goed te omringen, en wat je wil bereiken succesvol neer te zetten. Maar 7 jaar is te ver weg en te volatiel om concreet te plannen. 3 Dan Sullivan vindt een periode van 3 jaar haalbaarder om mee aan de slag te gaan. Het is ongeveer de helft van 7 jaar en makkelijker in een business en financieel plan te gieten. 1 Die 3 jaar geeft een leidraad om het eerste jaar, jaar nu, concreet in te vullen. Met je 7 en 3 jaar doelen voor ogen beslis je waar je focus komt te liggen. Je focus helpt je om prioriteiten te stellen en, belangrijk, deze in te plannen in je agenda en tijdsbesteding vooraleer anderen aan de haal gaan met je aandacht ... en je toekomst. 90 Het huidig kwartaal tenslotte gebruik je om je jaardoelen heel concreet om te zetten in maand-, week- en dagacties. Elke toekomst start met one step at a time. Toegepast op mijn bedrijf, outgrow, ziet dat eruit als volgt:
7 jaar: outgrow als exitbaar miljoenenbedrijf uitgebouwd
3 jaar: nieuw business model up & running en eerste miljoen euro omzet gehaald
1 jaar: nieuw business & revenue model uitgewerkt & opgestart, marketing volledig aangepast, eerste €250.000 omzet met nieuwe business gerealiseerd
90 dagen: strategisch plan (business & financieel) op tafel, rebranding klaar, lead generation uitgewerkt & opgestart
Wat betekent dat voor deze week?
Eerste versie business & financieel plan klaar
Platformen voor nieuwe website geëvalueerd
Mensen met wie ik me dit jaar wil omringen aangesproken.
Comments