top of page
Véronique Bockstal

Hoe vind je jouw 4%




In mijn boek, De vrouw van 1 miljoen, heb ik het, als je jezelf wilt ontslaan als Jill of all trades, over de (tijds)winst die je kan boeken als je taken die jij (nog steeds) doet goedkoper kan laten uitvoeren door iemand of iets anders. Dat geldt trouwens niet alleen voor tijd besteed in je bedrijf. Een poetshulp bijvoorbeeld werkt aan een lager uurtarief dan jij of een calendar-app laat anderen zichzelf inplannen zonder jouw tussenkomst. Beide creëren extra tijd en dus de kans op extra omzet voor jou.


Hoe weet je of en hoeveel iemand goedkoper is dan jij?

Sabri Suby geeft in zijn boek, Sell like crazy, een heel eenvoudige rekensom mee die je helpt om te bepalen hoeveel jij verdient per uur. Je neemt de gemiddelde omzet die jij genereert per week, maand of jaar en deelt deze door jouw gepresteerde werkuren in dezelfde periode. Stel dat je gemiddelde maandomzet €10.000 bedraagt en je gemiddeld 180 uur per maand werkt, dan is je uurverdienste €55 per uur. Dit 'laag' bedrag is even schrikken als je een uur factureert aan €100 of meer. Dat komt omdat je niet alleen gefactureerde (en betaalde) tijd meerekent maar al jouw werkuren (privétijd uitgezonderd).


Hoe kom je er nu toe om jouw verdiensten per uur te verhogen?

Meer tijd en verdiensten bekom je op twee manieren:

  1. door je tijd te investeren in zaken die inkomsten genereren en alle low-value taken die niets of weinig opleveren over te laten aan iemand of iets anders

  2. door alles wat minder kost dan je eigen uurvergoeding, in het voorbeeld van hierboven is dat minder dan €55 per uur, uit te besteden aan een stagiair, student, freelancer, medewerker, AI, een app, een softwarepakket, ... Alle 'huiswerk' kan sowieso goedkoper, maar ook met een medewerker die je all-in €50.000 per jaar betaalt kom je, anders dan je zou verwachten, eveneens aan een lager uurtarief.

Hoe bepaal je hoeveel en welke van jouw taken inkomsten genereren?

Suby vertrekt van de befaamde Pareto- of 80/20-regel. 20% van wat je doet zorgt voor 80% van je omzet. De resterende 80% van je day-to-day zijn zaken die je kan delegeren, automatiseren of outsourcen. Hij gaat nog een stap verder en past de 80/20-regel nogmaals toe op de eerste 80/20-split. 20% van 20% van je omzetgenererende activiteiten - 4% dus - zorgt voor 80% van 80% - of 64% - van je omzet. Met andere woorden, twee derde van je omzet is het gevolg van amper 4% van al je activiteiten. De andere 96% zijn low-value taken die niet op jouw to-dolijst horen te staan.


Ik gaf me even over aan de oefening en uit mijn gefilter kwam het volgende:

  • De 4% van mijn huidige activiteiten die inkomsten genereren zijn copy schrijven voor marketing en lead generation, salesgesprekken houden, coachingsessies geven, boeken schrijven, keynotes geven, les geven, ...

  • De 96% die nodig zijn om die 4% gaande te houden houden verband met het gros van mijn boekhoudgerelateerde en andere administratie, het managen van mijn CRM en marketing (website, socials, ...), het filteren van mijn emails, het opvolgen van aanvragen en offertes, het updaten van coaching/lesmateriaal, het opvolgen en verzenden van boekbestellingen, ... just to name a few. Op het home front is dat poetsen, strijken, tuinonderhoud, boodschappen, ... .

Hoe ziet jouw 4% eruit?

30 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page